Inovare Responsabilitate Integrare Specializare
DEFINIREA CONCEPTULUI DE „SPECIALIST IN ECONOMIE SOCIALA
Specialistul in economie sociala reprezinta o categorie de angajati, implicati in toate aspectele dezvoltarii economiei sociale. Intrucat in conformitate cu definitia data de catre Social Economy Europe economia sociala se regaseste in toate sectoarele economiei, de la asistenta sociala la finante si banci, rezulta ca specialistul in economie sociala reprezinta o categorie aparte de persoane implicata in toate aceste aspecte. Privita la nivel national, prin prisma POSDRU, economia sociala are un inteles mai restrans, repectiv:
Economia sociala este termenul generic utilizat pentru a face referire la un grup de persoane fizice sau juridice care se reunesc pentru a-si asuma un rol economic activ in procesul de incluziune sociala, ex. cooperative, intreprinderi sociale, ONG-uri (fundatii si asociatii) si alte organizatii care au un rol important in activitati de gestionare unor unitati de productie/servicii/ si care are drept scop asigurarea si mentinerea de locuri de munca pentru persoanele care fac parte din grupurile vulnerabile si consolidarea unei societati incluzive si coezive, bazate pe intelegerea si respectarea, la nivel general a drepturilor omului.
Dupa cum reiese si din definita data la nivel national a economiei sociale, un specialist in economie sociala trebuie sa detina cunostinte din domenii variate, care sa ii permita acestuia sa lucreze intr-o mare varietate de organizatii, cu specific diferit, dar avand toate acelasi scop, respectiv acela de a integra grupurile defavorizate in societate.
Implicarea unui specialist intr-o intreprindere sociala presupune implicarea acestuia in domenii conexe, dupa cum urmeaza:
Specialistul in economie sociala trebuie sa cunoasca politicile publice de la nivel national si local, in special cele care se refera la grupurile defavorizate
Specialistul in economie sociala trebuie sa cunoasca modul de implementare al politicilor publice, avand ca scop final integrarea grupurilor defavorizate
Specialistul in economie sociala trebuie sa fie implicat in toate aspectele dezvoltarii intreprinderii sociale, intelegand prin aceasta aspecte de natura politica, economica, administrativa, financiara, etc.
Studii necesare pentru specialistii in economie sociala
Pentru a putea fi implicat in aspectele complexe ale unei intreprinderi sociale, specialistul in economie sociala ar trebui sa studieze:
Economie si politici publice, cu aplicare asupra politicilor din domeniul economiei sociale. Ca parte distincta a acestei teme, specialistul in economie sociala ar trebui de asemenea sa aiba si cunostite in ceea ce priveste posibilitatile de finantare in domeniul economiei sociale
Forme juridice de organizare a unei companii, cu accent in special pe organizatiile non-profit
Administratie, cu accent pe componentele de management
Sociologie
Legislatie
Profilul specialistului in economie sociala este deci greu de determinat, in conditiile in care exista o mare varietate a intreprinderilor sociale. In fapt, intreprinderile sociale functioneaza ca o orice alta intreprindere, avand insa doar un scop diferite, respectiv acela de a integra in societate grupurile defavorizate.
O privire aruncata asupra programelor de studiu existente in momentul de fata in domeniul economiei sociale conduce catre urmatoarea concluzie: specialistul in economie sociala efectueaza studii de economie si management, cu aplicabilitate asupra aspectelor de natura sociala.
Exemplu: Universitatea din Ghent (Belgia) deruleaza in cadrul departamentului de economie sociala urmatoare programe ISCED 4:
Economie: Microeconomie si Macroeconomie
Inginerii financiare
Economie: Piata muncii, econometrie, Finante publice
Master in Politici economice: Politici fiscale, Macroeconomie avansata, Politici sociale
Master in Studii complementare in economie: Piata muncii, Ciclul economic, Piete si preturi
Sintetizand cele de mai sus, specialistul in economie sociala ar trebui sa aiba urmatorul profil:
Cunostinte de management, planificare, alocarea resurselor
Cunostinte de psihologie: comportament uman, personalitate, diferente in abilitati si performanta intre indivizi, etc.
Cunostinte in materie de terapie a persoanelor cu dizabilitati
Cunostinte de sociologie si antropologie
Cunostinte de legislatie in domeniul incluziunii sociale
Abilitati de exprimare orala, ascultare activa, deductie logica, gandire critica, coordonare, monitorizare, receptivitate sociala
Exemple de specialisti in economie sociala
Privind entitatea de economie sociala ca o companie, un specialist in economie sociala poate avea rolul de consilier sau poate fi chiar managerul unei intreprinderi sociale. Un exemplu caracteristic de specialist in economie sociala este antreprenorul social.
Antreprenorul social
Un antreprenor social este acea persoana care recunoaste o problema sociala si care foloseste principii antreprenoriale ca sa organizeze, sa creeze si sa managerieze o afacere ce comporta riscuri, cu scopul de a produce anumite schimbari sociale. In timp ce un antreprenor in domeniul afacerilor isi masoara performanta in profit si in beneficii, un antreprenor social evalueaza succesul in functie de impactul pe care il are asupra societatii, precum si in profit si beneficii. Daca in mod traditional antreprenorii sociali lucreaza adesea in cadrul unor grupuri non-profit si de cetateni, in prezent multi dintre acestia lucreaza in sectorul privat si guvernamental, creand un impact puternic asupra societatii. Antreprenorii sociali identifica problemele publice si aplica rationamentul de afaceri pentru a le rezolva. In loc sa foloseasca o afacere ce presupune un anumit risc cu scopul unic de a face profit, acestia urmaresc sa aiba un impact asupra societatii dar si sa implementeze schimbare pozitiva. Succesul unui astfel de demers este prin urmare masurat nu doar pe baza bilanturilor, dar si prin efectul pe care il are asupra comunitatii. Antreprenorii sociali abordeaza intr-un mod inovator solutionarea problemelor sociale, utilizand tehnici traditionale de afaceri, pentru a crea mai degraba valori sociale decat companii private. Ei isi iau angajamentul de a stimula inovatia si de a explora noi oportunitati.
Dincolo de dezbaterea pe marginea definirii precise a termenului de specialist in economia sociala, volumul crescut de literatura de antreprenoriat social scoate in evidenta un acord mutual in ceea ce priveste calitatile pe care le poseda asemenea specialisti:
sunt una dintre cele mai importante surse de inovatie sociala, creand servicii de asistenta sociala si noi modalitati de furnizare a serviciilor existente.
creeaza modele care sa reprezinte tipare de schimbare oriunde in societate.
isi desfasoara activitatea in tot contextul social in sectorul public traditional, in corporatii mari ale sectorului privat, precum si la marginile inovatoare ale sectorului de voluntariat si cel comunitar.
se fac remarcati prin detectarea nevoilor nesatisfacute si mobilizarea resurselor neutilizate-oameni, cladiri, echipamente pentru a satisface aceste nevoi.
sunt capabili sa creeze planuri strategice impresionante cu putine resurse.
sunt specialisti in construirea unor retele, precum si in generarea unei bune-vointe practice.
se descurca si prospera in situatii complicate, in care mai multe organizatii statice se descurca cu greu.
sunt lideri hotarati si ambitiosi, cu bune abilitati de comunicare a unei misiuni, si de insufletire a angajatilor, clientilor si partenerilor.
creeaza adesea organizatii statice si flexibile, cu o cultura a creativitatii si un nucleu de angajati platiti cu norma intreaga.
-proiectele lor reusesc sa produca o diversitate de rezultate financiare, umane si organizationale, dintre care multe sunt neanticipate.
Pentru a merge chiar mai departe, Ashoka, cea mai mare retea internationala de antreprenoriat social, a descris evolutia unui antreprenor social de success prin etapele unei cariere, care conduc la aptitudinile necesare pentru un astfel de post. Ciclul de viata al Anteprenorilor Sociali
Stagiul Unu Stagiul Doi StagiulTrei Stagiul Patru
Ucenicie Lansare Dezvoltare Maturitate
- dobandirea de experienta si compentente
- descoperirea domeniului, a problemelor existente, actorii implicati si abordarile existente
- conceperea si investigarea ideilor noi
- dedicarea 100% pentru implementarea ideilor noi
- crearea unei baze motivationale pentru operatii
- testarea si modelarea programelor cadru existente
- atragerea de sprijin - diseminarea ideilor la nivel national si regional
- consolidarea finantarii si a institutiei
- ideile sunt recunoscute si respectate - inovatiile sunt acceptate la nivel larg drept modele noi in societate
- antreprenorul este recunoscut ca un creator de schimbare in domeniul sau
- antreprenorii sociali ar putea demara alte initiative inovatoare sau pot juca un rol de conducere in societate
durata
10+ ani durata
3-5 ani durata
5-15 ani durata
nelimitata
Implementarea cu succes a oricaror initiative antreprenoriale in contextul actual al economiei europene si internationale este legata de cercetare, de calitate si de inovare. Este evident deci ca antreprenorul social trebuie sa beneficieze de o anumita expertiza. Expertiza ar trebui sa se concentreze pe nevoile specifice ale beneficiarilor, pentru a asigura impactul intreprinderii asupra societatii.
Specialisti din cadrul structurii de sprijin
In cadrul intreprinderii sociale, un rol important il are si structura de sprijin. Aceasta are urmatoarele functii:
sa colecteze si sa utilizeze date de antreprenoriat social
sa creeze materiale de informare
sa fie conectata direct la autoritatile locale si comunitatea locala in scopul de a identifica nevoile pentru noi intreprinderi sociale
sa ofere sprijin de specialitate grupurilor de afaceri interesate deinfiintarea a noiintreprinderi sociale
sa cunoasca intreprinderile sociale existente din zonasi sa ofere servicii de sprijin acestora
sa promoveze crearea de retele comune de antreprenoriat social, sector public si privat
sa formuleze concluzii si recomandari pentru factorii de decizie politica
Pe baza celor de mai sus, expertii din cadrul Structurii de Sprijin trebuie sa furnizeze urmatoarele servicii:
1. Abordarea “ informarea “ stimularea persoanelor interesate sa participe la procesul de creare a intreprinderilor sociale
2. Stimularea “ intarirea persoanelor si grupurilor – membrilor prin intermediul formarii profesionale si a modernizarii intreprinderilor sociale existente
3. Suport tehnic acordat in timpul procesului de instituire a unei noi intreprinderi sociale, cat si intreprinderilor sociale existente
4.Promovarea dezvoltarii retelelor de intreprinderi sociale cu ajutorul companiilor si a organizatiilor de voluntariat
5. Realizarea activitatilor de promovare a intreprinderilor sociale si a economiei sociale in general
6. Colectarea, crearea si distribuirea de materiale informative
7. Participarea structurii la retele nationale si internationale
Personalul permanent al structurii de sprijin
Un model de structura de sprijin include un personal permanent si parteneri externi in relatii de munca independenta sau dependenta.Este recomandabil ca personalul permanent sa fie alcatuit din cel putin trei persoane, pentru a asigura buna functionare a structurii. Acestea ar trebui sa fie:
– Responsabilul cu structura
Responsabilul/a cu structura de sprijin pentru antreprenoriat social ar trebui:
- sa fie licentiat al invatamantului universitar de lunga durata
- sa aiba o experienta profesionala in administratie de cel putin patru (4) ani
- sa detina un titlu care sa demonstreze cunoasterea a cel putin unei limbi straine de circulatie internationala.
De asemenea, se iau in considerare:
- studiile post universitare
- specializarea (de exemplu, formarea trainerilor)
- experienta si gradul de constientizare ale egalitatii de sanse si incluziunii sociale
– Cadrul consultativ de sprijin
Conditiile de incadrare a consultantilor structurii de sprijin sunt:
- sa detina o diploma de invatamant superior intr-un domeniu legat de activitatea desfasurata
- sa aiba experienta profesionala in servicii de consiliere de cel putin doi (2) ani
- sa detina un titlu care sa demonstreze cunoasterea a cel putin unei limbi straine de circulatie internationala
- sa fie familiarizat cu utilizarea computerelor si a aplicatiilor
De asemenea, se iau in considerare:
- diplomele post universitare in domeniu
- specializarea
- experienta si gradul de constientizare ale egalitatii de sanse si incluziunii sociale
– Secretarul
Partenerii externi ai structurii de sprijin
La personalul permanent al structurii de sprijin se adauga partenerii externi. Partenerii externi formeaza o retea de experti care se ocupa cu gestionarea functiilor specifice structurii si, de asemenea, cu consilierea grupului tinta pe tema antreprenoriatului social. Numarul lor poate varia in functie de gama de servicii, nevoile grupului tintasi de cerere, la intervalele date. Specializarile propuse contin:
Un alt departament important pentru intreprinderea sociala este cel de Administratie/Contabilitate. In functie de dimensiunile intreprinderii, acesta poate fi format din:
- Manager
- Responsabil Dezvoltare regionala
- Jurist
- Economist
- Expert contabil “ Contabil
- Responsabil Marketing, Publicitate
- Expert in informare
- Expert in comunicare
- Sociolog
- Asistent social
Tot in categoria partenerilor externi ai structurii de sprijin se incadreaza si urmatorii:
– Administrator baze de date
Trebuie sa intruneasca urmatoarele conditii:
- sa detina o diploma de invatamant superior in Informatica
- sa aiba experienta profesionalain organizarea si gestionarea bazelor de date de cel putin trei (3) ani
- sa detina un titlu care sa demonstreze cunoasterea a cel putin unei limbi straine din statele membre ale UE
In acelasi timp se iau in considerare:
- diplomele post universitare
- specializareain aplicatii si informatica
– Specialist in Promovare si Comunicare
Trebuie sa intruneasca urmatoarele conditii:
- sa detina o diploma de invatamant superior in Mass-Media si/sau Comunicare
- sa aiba experienta profesionala de cel putin trei (3) ani in organizarea si punerea in aplicare a planurilor de comunicare strategica.
- sa detina un titlu care sa demonstreze cunoasterea a cel putin unei limbi straine de circulatie internationala
Se mai iau in considerare:
- diplomele post universitare
- specializarea
- experienta si gradul de constientizare ale egalitatii de sanse si incluziunii sociale
Dupa cum a fost descris mai sus, un specialist care lucreaza pentru sprijinirea si promovarea economiei sociale trebuie sa fie in masura sa demonstreze nu doar abilitati manageriale, ci si abilitati de conducere(lider) si interpersonale si, de asemenea, sa aiba experienta in lucrul comunitar.
Un exemplu al diversitatii de pregatire profesionala a managerilor intr-o structura colectiva de sprijin pentru sectorul intreprinderilor sociale, The Scottish Social Enterprise Coalition (Coalitia Intreprinderilor Sociale Scotiene), care este vocea colectiva nationala pentru intreprinderile sociale din Scotia si un partener strategic al guvernului scotian, reunind intreprinderi sociale si sustinatorii acestora, este demonstrat in Anexa 2.
Una dintre cele mai mari coalitii ale intreprinderilor sociale din Grecia este insula Creta, care are ca public tinta somerii si persoanele cu dizabilitati si este formata din 4 sociologi, 1 asistent social, 1 psiholog, 3 avocati, 9 economisti, 1 inginer de productie si 1 contabil.
Este, prin urmare, evident ca este nevoie de profesionisti din medii diferite pentru sustinerea eficienta a sectorului Intreprinderilor Sociale.